23. 1. 2025
Současné téma, mladí herci, rapová hudba a young adult krimi tematizující true crime... Ač upoutávka zní, jako by vypadla z Netflixu, jde o druhý autorský počin režiséra a dramatika Tomáše Ráliše, jednoho z nejvýraznějších ve své generaci, v hradeckém Klicperově divadle. Stejně jako zdejší debut Vyhubyt nastudoval Slučitelné díly v komorním studiu Beseda. Premiéra se koná zítra a v sobotu vždy v 19 hodin.
Tomáš Ráliš (1997) připravil pro hradecké – jak anotace praví – hlavně mladé publikum „young adult“ kriminálku z česko-německého pohraničí, na níž spolupracoval s hudebníky Danem Kranichem a Ivo Sedláčkem z rapového dua P/\ST. Text vznikl v mezinárodním projektu Drama Revival, který podporuje současnou dramatiku pro mládež.
„Slučitelné díly jsou pro mě pokusem novou dramatikou nahlédnout na řadu sociálních problémů kulturních periferií, které dopadají jak na mladé nastupující generace, tak na jejich rodiče, kteří v těchto místech prožili většinu života. Text jsem si pojmenoval jako young adult krimi, rapové requiem za školáky v bývalém východním bloku, jejichž život skončí na pracáku a v rukou exekutora. Snažil jsem se vyhnout složitému intelektuálnímu konstruktu a sociální pornografii. Chtěl jsem se dostat pod povrch vytěžených a unavených krajů, pod kůži jejich lidem, jít hlouběji do vztahů a nechat postavy příběhu říkat to, o čem se tak často mlčí, dát formu jejich strachům a frustracím,“ říká držitel mnoha trofejí, včetně Ceny Evalda Schorma, Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro vynikající studenty a absolventy, i Ceny divadelní kritiky v kategorii Talent roku 2023. K vyjádření frustrací od počátku volil rapové texty. „Jako dramatik jsem od počátku pracoval se záměrem, aby každé inscenování provázela úzká spolupráce inscenačního týmu se skutečnými představiteli rapového žánru, která přinese potřebný sound a autenticitu, při níž by došlo k interpretaci mých původních textů a k jejich přepsání. Pro premiéru Slučitelných dílů jsem si nemohl přát nikoho lepšího než právě P/\ST. Texty, které Dan Kranich pro první uvedení vytvořil, jsou fascinující a přímočaré. Hudba Iva Sedláčka je citlivá a nekompromisní zároveň. Dohromady to dává přesně tu dávku syrovosti a naléhavosti, kterou jsem pro inscenaci potřeboval,“ pokračuje.
Surreálné texty jako lék
Skupina P/\ST vznikla na pražské DAMU, kde Kranich a Sedláček studovali. V roce 2019 se umístili jako druzí v hitparádě Startér na Radiu Wave. Později dostali cenu Vinyla v kategorii Objev roku za debut Expedice do vnitrobloku a v roce 2020 Cenu divadelní kritiky za hudbu k inscenaci Šílený Herkules. „P/\ST jde záměrně proti proudu domácí rapové scény a na její myšlenkovou vyprázdněnost nabízí lék v podobě vynalézavých i surreálných textů. Všechny klíčové aspekty jejich tvorby se naplno odrazí právě ve Slučitelných dílech, protože rap tvoří nedílnou součást života ústředních protagonistů,“ sděluje dramaturg Martin Satoranský.
Pro Ráliše jsou Slučitelné díly už druhou autorskou režií v Klicperově divadle. První ceněná inscenace Vyhubyt otevírá aktuální problém nedostupnosti bydlení. Ve Slučitelných dílech se režisér inspiruje severozápadem Čech – česko-německým pohraničím, které bylo poznamenáno několikerým vysídlováním obyvatel. I přes několik desetiletí relativního klidu je tamní kraj stále zatížen minulostí a neukotveností, která je příčinou mnoha sociálních problémů. Ty se dotýkají i postav v Rálišově příběhu.
„Právě tento kraj je tímto fenoménem postižen asi nejvíc. Celková úroveň chudoby tu násobně překračuje celostátní průměr. S tím se pojí podfinancované nekvalitní školství. Mnoho sociologických studií také poznamenává, že nedostatek životních perspektiv vede zejména mladé obyvatele k pocitu, že se na ně zapomnělo. I když se nás to zdánlivě nemusí týkat, opak je pravdou. Pocit frustrace totiž vede k nedůvěře v instituce či veřejná média a k radikalizaci myšlení. To pak ohrožuje principy, na kterých je demokratická společnost založena,” říká dramaturg. Divadlo vzalo téma za své, aby ukázalo, k čemu takové opomíjení může vést.
Savo, Pazneht a Kochy
Hlavními hrdiny jsou trojice spolužáků z odborného učiliště Savo, Pazneht a Kochy, tedy Vojtěch Říha, Martin Klapil a Petr Kult, kteří zkušenosti z oboru užívají pro vlastní byznys s náhradními díly z kradených aut. Auto je rovněž ústředním prvkem scénografie Jakuba Perutha. Dílny proto musely umístit na jeviště Besedy celý vůz. Kostýmy navrhla výtvarnice Anna Havelková.
Klíčovou postavou je Gita v podání nové členky Klicperova divadla Štěpánky Todorové. Gymnazistka tvoří se Savem zdánlivě nesourodý pár. Jejich vztah vrší další události s nepředvídatelnými následky. Zároveň přináší naději na dosažení komplikovaného štěstí, jak se říká v textu: „Všichni přece čekáme od života trochu větší kouzlo, nebo…?”
Dalšími postavami jsou Gitin otec, ředitel učiliště, kterého hraje Jiří Zapletal, a policejní vyšetřovatelka v podání Natálie Holíkové. Ta do děje vnáší tajemství a kriminální zápletku. „Pro herce Martina Klapila a Petra Kulta byly Slučitelné dílynovou výzvou. Během zkoušení prošli s Danem Kranichem workshopem, který je vedl k propojení rapového žánru s jevištní prezentací. Předchozí zkušenost s rapem oproti tomu má Štěpánka Todorová,” vysvětluje Ráliš. Todorová je členkou hudební skupiny Hihihaha holky, která se v Hradci představila na loňském festivalu Regiony. Na posledním singlu Moje doma herečka spolupracovala právě s kapelou P/\ST.
Zdroj: Petr Mareček, MF DNES
Studio Beseda
Na našich stránkách používáme cookies. Díky nim můžeme lépe pochopit, co vás zajímá a jak náš web vidíte. Zároveň nám umožňují snazší tvorbu obsahu a správu webu. Kliknutím na tlačítko „Přijmout vše“ nám dáte souhlas s využíváním souborů Cookies - více zde.