16. 1. 2015
Klicperovo divadlo čeká ostře sledované střídání stráží ve vedení i oslavy 130. výročí existence. Do roku 2015 vstoupilo s vyprodaným hledištěm a nešetří novinkami, třeba soutěží o nové logo s motivem klicperovské figurky s fialovým cylindrem.
Když je divadlo vyprodané, že přístavky nestačí, a na jevišti se nepitvoří polostíny s nálepkou „znáte mě z televize“, to se v českých poměrech - a mimo Prahu - bere takřka jako zázrak. Alespoň na ten divadelní má Hradec Králové štěstí.
Klicperovo divadlo má za rok 2014 rekordní tržby přes 15 a půl milionu korun, což je meziroční nárůst o půldruhého milionu, na vstupenky na komedii Koule je skoro takový pořadník, jaký býval v 80. letech na žigulíka.
Činohru letos čeká galavečer ke 130. výročí existence hradeckého divadla, které připadá na 24. března, i druhé kolo výběrového řízení na nového ředitele, který by od 1. srpna plně nahradil Ladislava Zemana, jenž loni k 30. červnu pro nemoc odstoupil.
Tehdy po něm divadlo převzala ekonomka Eva Mikulková, která se nyní po poradě s uměleckých šéfem Davidem Drábkem a dramaturgyní Janou Sloukovou rozhodla, že se do výběru přihlásí.
„Ještě jsem se nepřihlásila, ale udělám to. Říkala jsem, že nikdy se tady nehodlám stát ředitelkou, ale to bylo loni v lednu, kdy jsem zastupovala pana ředitele Zemana, jenž byl nemocný. Jenže za celý loňský rok jsem tu prožila hotové martyrium, získala určité sebevědomí a zkušenosti,“ říká Eva Mikulková.
Ta nijak neskrývá vděčnost Ladislavu Zemanovi, stejně jako dramatik a režisér Drábek, neboť bývalý ředitel stál jak za érou Vladimíra Morávka, tak za neméně slavnou érou drábkovskou.
Drábek přiznává, že střídání stráží nebylo lehké a že prověřilo vztahy v divadle.
„Eva Mikulková má moji podporu, což má řadu důvodů. Hlavní je ona kolektivní chemie, která tu funguje a kterou nijak neokecáte. Mám poprvé intenzivní pocit, že můžu do dění více promlouvat a vstupovat, mít divadlo opravdu za své,“ říká Drábek.
24. března 1885 se v hradeckém divadle, které mělo nést jméno Václava Klimenta Klicpery, rozhrnula opona poprvé. Na programu byla jeho Eliška Přemyslovna. Divadlo to oslaví v sobotu 28. března galakoncertem, jenž by měl mít punc benefice, výtěžek by šel na charitativní účely.
„Tam se pokusíme spojit to nejlepší, čeho jsme schopni, s dobrou věcí. Pásmo skečů a písní nejen z různých našich inscenací chceme jednou za čtvrt či půl roku opakovat a vybrousit a vždy výnosem z toho někomu pomoci, byť je to činnost dosti donkichotská,“ říká Drábek.
K výročí bude po městě jezdit divadelně pomalovaný autobus městské hromadné dopravy, vyjde kniha o čtvrtstoletí divadla, na níž pracuje kritička Marie Resslová.
Několika změn dozná i mezinárodní festival Divadlo evropských regionů, jenž už několik let přešlapoval na místě a budil zdání, že jde o více festivalů v jednom. I titulní „evropské regiony“ se z dramaturgie vytrácely, ač o silné zážitky nebyla nikdy nouze.
První změna je v datu, místo železného 21. až 30. června bude letos 19. až 28. června, aby finále připadlo na sobotu.
Pro oslavu divadla ve všech podobách, která loni za deset dnů nasčítala 90 tisíc diváků, tedy jen těch spočítatelných, se činohra více a úžeji spojí s dalšími partnery - Divadlem Drak a sdružením Kontrapunkt, které chystá open air program.
Letos se pokusí přivézt dva tři špičkové evropské soubory, což je nákladné, takže to bude na úkor počtu zahraniční účasti v Klicperově divadle.
„Ale to zase vyrovná Drak, protože loutkáři mají snazší dopravu. Určitě bychom stáli o jednu z inscenací Dušana Pařízka, který se stal čtvrtým nejlepším režisérem v Německu. Jednáme s divadlem v Brémách i s Wiener Akademietheaterem z Rakouska,“ říká dramaturgyně Jana Slouková.
V červnu přijedou i Poláci a Francouzi a samozřejmě divadla ze Slovenska. Klicperovo divadlo se vrátilo k pravidelnému hostování v Praze, na konci února ve Švandově divadle uvede Jedlíky čokolády, Velkou mořskou vílu a Romea a Julii.
Do roku 2015 čtyřnásobná - a mnohokrát nominovaná - činohra roku vstoupila s novým vizuálem, novými internetovými stránkami, výstupy na YouTube, Twitteru, Instragramu i s novými druhy předplatného.
A velmi rušno je na divadelním Facebooku, jenž má 3 285 fanoušků. Internetový časopis Pot&Lesk má nového průvodce, figurku Václava Klimenta Klicpery s fialovým cylindrem bohéma od výtvarnice Báry Buchalové, která vyšla z Preclíkovy busty na fasádě divadla.
S tím souvisí i logo divadla, jímž byl léta otisk plastiky Vladimíra Preclíka Antické drama, která na fasádě visí od roku 1998. Divadelníci by rádi měli nové logo, proto vyhlásili soutěž, do níž může vstoupit profesionální výtvarník i laik, jenž umí jen domek jedním tahem a kočku zezadu.
„Soutěž je otevřena pro širokou odbornou i laickou veřejnost, chtěli bychom oslovit i studenty a fanoušky divadla. Byli bychom rádi, kdyby logo vycházelo z Klicperovy busty s fialovým kloboukem, tento symbol je však vítanou, nikoli nezbytnou podmínkou. Vítěze bychom měli vyhlásit nejpozději na červnovém festivalu Divadlo evropských regionů,“ říká Martin Sedláček, specialista na nová média v divadle.
Přibyl také nový kalendář s fotografiemi z inscenací Play Drábek či pexeso s hereckými portréty.
Novinkou bude také přestěhování předprodeje ze Švehlově ulice, za nějž divadlo nyní platí nájem 5 200 korun za metr.
PETR MAREČEK
Zdroj: http://hradec.idnes.cz/novinky-v-hradeckem-klicperove-divadle-d9k-/hradec-zpravy.aspx?c=A150115_2131276_hradec-zpravy_pos
Na našich stránkách používáme cookies. Díky nim můžeme lépe pochopit, co vás zajímá a jak náš web vidíte. Zároveň nám umožňují snazší tvorbu obsahu a správu webu. Kliknutím na tlačítko „Přijmout vše“ nám dáte souhlas s využíváním souborů Cookies - více zde.