Ľubomír Feldek

Utíkejte, slečno Nituš!

sdílet

Studio Ypsilon

Komorní adaptace slavné Hervého operety Mamzelle Nitouche od slovenského básníka a dramatika Lubomíra Feldeka, v níž autor původní Hervého nápad s převleky nejrůznějšími změnami a dvojím životem postav dotáhl téměř do absurdních rozměrů a vytvořil tak předpoklady pro inspirovanou kolektivní spoluhru všech protagonistů na jevišti, tak typickou pro jedinečnou poetiku Ypsilonky. Večer se nese v duchu hravosti, hudebnosti a duchaplnosti, ale ze všeho nejvíc je večerem nespoutané a dobré zábavy. 

"Vďaka Ypsilonke a režisérovi Petrovi Oravcovi za včerajšiu premiéru mojej hry Utekajte, slečna Nituš! Čakal som dobré predstavenie -- a predsa bolo ešte lepšie než som čakal". Ľubomír Feldek

"(…) jde o inscenaci, která osobitě provádí adaptaci Ľubomíra Feldeka, jenž po svém využívá onoho postavení Hervého operety na skoro nepostřehnutelné hranici mezi hudebním druhem a činoherním žánrem k tomu, aby vyprávěl příběh o dvojnících. (…) Koneckonců i představitelce titulní role je dopřáno bloudit v dvojí duši – trochu v sympaticky přidrzlé Nituš a v poněkud zaskočené dívce z dobré společnosti. Takto se rozehrává divadelně a tematicky dravější příběh o hledání místa v životě, než nabízí příběh o klášterní schovance, která se náhodou stala operetní divou. A to nemluvím o tom, že prostředí divadla se v tomto pojetí stává jaksi přirozeným zázemím těchto proměn. (…) režisér Peter Oravec takto otevřel prostor pro hravost, pro komediální radost z hraní, v němž se herci cítí zřejmě velmi dobře. (…) mohu jen konstatovat, že je velmi příjemnou záležitostí, která v novém pojetí opět osvědčila svou nesmrtelnost.“ (Lidové noviny, J. Císař)

"(…) Petr Vršek jako Celestén a Floridor v jedné osobě se většinu času nachází na hranici psychického zhroucení a Jaroslava Kretschmerová jako matka představená a major de Château-Gibus nás naopak vrátí do reality (…) a rozesměje tak celé hlediště. Hvězdou večera, která probudila slečnu Nituš k životu, byla bez pochyby Lumíra Přichystalová. Předvedla vynikající pěvecký výkon i v kombinaci s pohybově náročnou choreografií a svými grimasy dodala na jeviště vtip i život. Pokud toužíte po oddechu od všedních starostí, večer ve společnosti komorní adaptace Harvého operety Mamzelle Nitouche je tou správnou volbou.Hudba, zpěv, barvy a zkušení herci zajistí divadlo plné radosti a dobré nálady." (80%, informuji.cz, A. Mrzílková)

"Utíkejte, a to cim skor do Studia Ypsilon. Pokojne so sebou vezmite vsetkych svojich pribuznych, priatelov, kamaratov ci znamych a nechajte sa vniest do rozmarneho sveta prenadhernych melodii tohto 'vaudevillovskeho' operetneho skvostu. Pohladi vasu dusu, kutiky ust vam dvihne do usmevu, zdanlivo kontroverzne kontrasty snad vobec nikoho neurazia a miestami sa celkom iste naozaj schuti zasmejete. Nadherne oblecene, noblesne zatancovane, kompaktnost celeho suboru akcentuje profesionalitu, mozno by to este k dokonalosti chcelo aspon trochu funkcnu scenu, to vsak velkoryso prehliadnete. Bravo," (90%, Patrik, i-divadlo.cz)

Délka představení 2:15 s přestávkou

Obsazení a tvůrci

hrají:
Lumíra Přichystalová, Petr Vršek, Jaroslava Kretschmerová, Kryštof Mende nebo William Valerián, Renata Rychlá, Barbora Skočdopolová, Jan Bradáč, Martin Bohadlo, Jan Večeřa a Dominik Renč

režie: Peter Oravec
hudba: Florimond Hervé
hudební nastudování: Dominik Renč
hudební přídavek: Miroslav Kořínek
výprava: Ondřej Zicha
choreografie: Jan Onder
dramaturgie: Jaroslav Etlík