William Shakespeare

Hamlet

sdílet

Staatstheater Mainz, Mohuč, DE

Mladý dánský kralevic Hamlet se vrací domů na pohřeb svého otce. Po návratu zjišťuje, že přestože ještě nevychladlo jídlo po smuteční hostině, jeho matka už se stihla vdát za strýce Claudia, který se tak stal novým králem. Hamlet je šokován. Je znechucen atmosférou u dvora, která je zatuchlá a odporná. Je šokován morálkou dvořanů, která je slabá a nestálá. V noci se na hradbách mladému Hamletovi zjeví duch jeho otce a sdělí mu šokující věc: Oficiální příběh o smrti starého krále je lež. Ve skutečnosti byl zavražděn svým bratrem, aby se ten mohl zmocnit trůnu. Duch si žádá pomstu. Hamlet se však zdráhá, neboť ho sžírají pochybnosti a nechce jednat neuváženě. Vymyslí tedy rafinovaný plán a skryje se pod závoj šílenství.

Tak začíná jedna z nejslavnějších tragédií Williama Shakespeara o lásce, pomstě a smyslu lidské existence. Hamlet je vržen do světa, kterému nerozumí a objevuje v sobě rysy, které nechápe a které raději ani chápat nechce. Pod tlakem zkaženého okolí je vystaven těžké zkoušce. Je vůbec možné udržet morální kredit mezi lidmi, které zajímá jen moc, peníze a vlastní prospěch? Dokáže v takovém prostředí přežít čistá, upřímná a ničím nezkažená láska? Nebo jsou všichni odsouzení k záhubě? A existuje vůbec ostrá hranice mezi dobrem a zlem? Nebo je nejvyšší pravdou to, že účel světí prostředky? Tato tragédie nám klade i po více jak 400 letech ty nejzásadnější otázky o smyslu lidského bytí. Jedná se o stále aktuální rodinný a politický thriller, kde si každý musí dávat pozor na ostatní, kde je každý všem neustále na očích a který nemůže skončit dobře. Hamlet je pojednání o světě, kde pravda a lež splývá dohromady tak, že už je od sebe nikdo nerozezná. V dnešní post-faktické době je tento příběh možná zásadnější, než kdykoliv předtím. A výborné zpracování v podání herců Státního divadla v Mohuči nám hravou a groteskní formou klade otázku, zda doba, ve které žijeme, je skutečně ta nejlepší a jestli realita kolem nás není jen dobře nablýskanou iluzí. A není nakonec nejlepší se zbláznit a mít tak od stále složitějšího prostředí kolem nás pokoj? „Doba se zbláznila - a vzal to ďas, že spravovat mám vykloubený čas.“

„Odhalování, maskování a klam vetkl do své bravurně podané role Hamleta Henner Momman ve virtuózním přepínání mezi polohou filosofa a šílence. (...) Nová okouzlující posila souboru Paulina Alpen jako Ofélie, která se ztrácí sama v sobě a je hnána ze zamilovanosti do blouznivosti, posílá v panenském zoufalství do nebe holubice květů.“ Allgemeine Zeitung

Délka představení je 120 minut bez přestávky.
V představení se používá stroboskop.

Obsazení a tvůrci

Režie / Directed by: K. D. Schmidt, Dramaturgie / Literary adviser: Rebecca Reuter, Scéna / Stage designer: Valentin Köhler, Kostýmy / Costumes: Lucia Vonrhein, Hudba a videoprojekce / Music and video: Sebastian M. Purfürst a Christoph Schödel, Lightdesign: Frederik Wollek

Hrají / Cast: Henner Momann, Nicolas Fethi Türksever, Paulina Alpen, Johannes Schmidt, Anna Steffens, Martin Hermann, Lorenz Klee, Julian von Hansemann, Murat Yeginer